O MOTYWOWANIU INNYCH, CZYLI AMY BARNES I JOHN SCHERER W POZNANIU

3Zapnijcie pasy! – Powiedział John na początku prelekcji na WSB–  Mamy dla Was materiał dwudniowego szkolenia skondensowany do dwóch godzin.

Tytuł wystąpienia brzmiał Motywacja Ponad Finanse – Niemożliwe Możliwości.
Niemożliwą możliwością jest to, co teoretycznie wydaje się możliwe, ale z punktu widzenia działającego jest niewykonalne.
Amy i John sprowokowali słuchaczy do zastanowienia się, co dla nich jest możliwą niemożliwością. Okazało się, że często jest to motywacja samych siebie lub motywowanie innych.

Biorąc pod uwagę koncepcję Ryana i Deciego, którzy stwierdzili na podstawie swoich doświadczeń życiowych i badawczych, można ponuro odpowiedzieć, że motywowanie innych nie jest możliwe.
Motywacja to stan wewnętrzny i nie ma magicznej różdżki, która pomogłaby w zmianie nastawienia drugiej osoby. Jedyne, co możemy, to stworzyć warunki, w których zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia motywacji wewnętrznej. Są to:

  • Autonomia (chcę to zrobić, ja wybieram, co lub jak);
  • Kompetencja (umiem to zrobić, wiem gdzie szukać odpowiedzi);
  • Stosunek innych ludzi (moje działania mają akceptację i poparcie społeczne).

2

Amy i John także opisywali korzystne warunki, w których motywacja wewnętrzna wzrasta i ujawnia się potencjał osoby. Ich formuła sprowadza się do 3 komunikatów:

  • Jesteś bezpieczny;
  • Masz znaczenie;
  • Jesteś poważnie traktowany.

Każde z nich można zademonstrować poprzez umiejętność słuchania. Słuchania na 110%.
John zapytał widzów, czy rozmawiali z kimś, kto zastosował wszystkie techniki aktywnego słuchania, ale i tak czuli oni, że ta osoba niekoniecznie jest szczerze zainteresowana.
Co musi się naleźć w komunikacji, żeby pojawiło się autentyczne słuchanie?
Odpowiedź okazała się prosta. Słuchającemu musi zależeć.
Musi znaleźć w sobie jedyny prawdziwy powód, żeby słuchać tego, co ktoś im mówi. Czy Ciebie to w ogóle obchodzi? pytał John.

110% słuchania podobne jest do bycia pod szklanym kloszem. Rozmówcy nie zauważają nic z zewnętrznego świata, a jedyne, czego pragną to słuchać. W dialogu z drugim człowiekiem szukają powodu do zmiany.

Technikę 110% słuchania można też doskonale stosować w pracy. Pomogą w tym dwa proste pytania:

  • Jak leci?
  • Czego potrzebujesz?

Często ludzie mówią, że praca to praca. Zadania, terminy i procedury. Pogaduchy są po pracy. My tu mamy spotkania.  Ale życie organizacji zależy od relacji.
Motywowanie to niezatrzymywanie ludzi przed naturalnym budowaniem głębokich relacji. A dzięki nim znajdowanie najbardziej dogodnych rozwiązań.

John pokazał nam także, że wielozadaniowość to ogromna strata, bo wykonując 4 rzeczy na raz (telefon, komputer, rozmowa, myślenie) jesteśmy tylko w 25% obecni, czyli tracimy 75% z rozmowy.
A to, co umyka, pewnego dnia przypomni o sobie.
Dobra rada od Johna i Amy:
Jedna rozmowa na raz i obserwuj, co się stanie, jeśli dasz sobie 110% obecności przy tej rozmowie.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii coach, coach Poznań, motywacja, Transformacja, Wykłady i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „O MOTYWOWANIU INNYCH, CZYLI AMY BARNES I JOHN SCHERER W POZNANIU

  1. aga pisze:

    Świetny wpis…. oj co lepsze , sam wykład czy wpis. Ciągle sobie zadaje pytanie 😉 Kiss & hugs Inga

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s