ZMIANY, ZMIANY, ZMIANY

zmianyW Centrum Co-workingowym ZOO  w Poznaniu 21 czerwca odbyło się Learning Forum z Agnieszką Grys (Coach PCC ICF, CoachWise™ Certified Coach, więcej na jej temat na stronie). Było to bardzo inspirujące spotkanie, w głównej mierze dzięki profesjonalizmowi prowadzącej, która od ponad  pięciu lat szlifuje swój warsztat coacha.

Tematem rozmów było przeprowadzenie klienta przez zmiany.

Zmiana, czyli fakt, że ktoś staje się inny lub coś staje się inne niż dotychczas  to proces, który towarzyszy każdemu. Nie przebiega według gotowych schematów i prowadzi do rezultatów, które nie są do końca określone, ponieważ zachodzą w pracy z człowiekiem lub grupą ludzi. Oznacza zarówno planowane, jak i nieplanowane, pożądane i niepożądane zdarzenia i procesy. Dokonuje się w człowieku, dzięki obserwacji swojego dotychczasowego zachowania, analizie, tworzeniu planów i nowych rozwiązań oraz ćwiczeniu nowych wzorów zachowań. Coaching jest narzędziem pomagającym w zmianie zachowania, a rolą coacha jest przeprowadzenie klienta przez ten proces.

Jednym z czynników zaburzających przebieg procesu jest opór wobec zmiany. W takiej sytuacji wiele zależy od osobowości i uważności coacha, aby mógł postawić dobrą diagnozę i zastosować odpowiednie metody pracy nad barierami, wspieraniem podejmowania decyzji oraz rozwijania kreatywności klienta w procesie zmiany.

John Enright wyróżnił 5 grup przeszkód w pracy z drugim człowiekiem:

1. Brak własnej chęci uczestniczenia w coachingu. 
2. Brak ustalenia konkretnego celu coachingu. 
3. Przekonanie klienta, że stan pożądany jest niemożliwy do osiągnięcia. 
4. Przekonanie, że ten coach jest nieodpowiedni dla klienta. Brak zaufania do coacha.

 Posiadanie przez klienta innych sprzecznych celów. 

Enright traktuje opór, jako sytuację, w której klient wie coś, czego coach nie wie, a zadaniem coacha jest jak najszybsze odkrycie tego czegoś. 
Poprzez przepracowanie każdej grupy oporów osiąga się stan pracy bez oporu. Dopiero wtedy można prowadzić efektywną pracę z klientem.

Stan pracy bez oporu występuje kiedy: 

1. Klient chce brać udział w coachingu. 
2. Ustalony jest konkretny cel coachingu. 
3. Klient jest przekonany, że może osiągnąć stan pożądany. 
4. Klient jest przekonany, że ten coach jest dla niego odpowiedni mimo posiadanych wad. Ufa coachowi i wierzy, że coach jest mu w stanie pomóc. 
5. Klient nie ma innych sprzecznych celów.
 

Opór może wynikać ze strachu przed utratą bezpieczeństwa, kompetencji, relacji, poczucia kierunku, statusu, możliwością kariery lub z ogólnego strachu przed nieznanym.

Przepracowanie oporu oznacza poznanie oporu zarówno przez coacha (zauważenie), jak i przez klienta (uświadomienie sobie).

Źródłami zmian mogą być: uzyskanie nowej perspektywy, zmiany zachowań, wyzbycie się starych nawyków, nowa wiedza, uświadomienie sobie, czego oczekujemy i czego chcemy.

Reakcje na zmiany bywają różne, w zależności od fazy, w której jesteśmy. Wyróżnia się 4 fazy reakcji:

– „Podoba mi się tak jak jest, nie potrzebuję zmian”, czyli faza 1 – zaprzeczenie,

– „Nie chcę tej zmiany, nie mam ochoty brać w tym udziału”, czyli faza 2 – opór,

– „Ta sytuacja niesie ze sobą pewne możliwości”, czyli faza 3 – eksperymentowanie,

– „Dużo się nauczyłem i wiem, jakie popełniłem błędy”, czyli faza 4 – zaangażowanie.

Opór nie jest niczym złym, jeżeli nie pozostajemy w nim stale. Przejście przez stan oporu jest pouczające i daje nową siłę. Co więcej, w procesie coachingu konieczne jest przejście przez każdą z faz, aby zmiana była naprawdę skuteczna.

Życzę wszystkim spotkania z coachem, który przeprowadzi Was przez proces zmiany. Zmiany na lepsze!

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii coach, Coaching, Zmiana i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s