PRACA Z KODEM TO NIE TO SAMO CO PRACA Z LUDŹMI

Na temat tzw. kompetencji miękkich pracowników branży IT powstało wiele legend, a także seriali. Sytuacja wygląda mniej więcej tak:  .

Oczywiście jest to wizja wyolbrzymiona. Faktem jest jednak, że prelekcja Coaching kompetencji managerskich dla ekspertów z branży IT, którą wygłosiłam na konferencji Przyszłość IT, cieszyła się sporym zainteresowaniem. Na sali było ok. 80 osób.

W firmach IT pracownicy mają dwie ścieżki awansu ekspert lub manager. Każda z nich wymaga opanowania umiejętności miękkich. Kluczowe są wtedy zdolności komunikacyjne, precyzyjnego przekazywania informacji i zarządzania zespołem, biegłość techniczna już nie wystarczy. Często będąc na stanowiskach team leaderów i PM-ów, pracownicy znajdują się w trudnych i stresujących sytuacjach , które bywają pokłosiem deficytów w zakresie kompetencji managerskich.

Zresztą, umiejętność motywowania samego siebie, sprawne zarządzanie własną pracą, czy zdolności interpersonalne potrzebne są na wszystkich stanowiskach w branży IT.  Do realizacji każdego projektu niezbędna jest praca zespołowa, komunikatywność i inicjowanie nowych rozwiązań, a nie tylko praca z komputerem. W obecnej rzeczywistości informatyk, który jedynie siedzi przed ekranem laptopa, to stereotyp.

Kiedy pojawia się świadomość, że kompetencje miękkie są niezbędne w pracy, ale brakuje jeszcze nawyku wprowadzania ich w życie, pojawia się idealny moment, aby poszukać wsparcia
u coacha.

Po prelekcji padały pytania dotyczące dojrzałości organizacji do coachingu. Jaka organizacja ma potencjał coachingowy?

Mylesa Downey w Effective coaching wyróżnia m.in. dwa pojęcia: autorytet organizacji i autorytet pracownika. Jeszcze jakiś czas temu wiele firm działało w sposób władczy. Szefowie torowali drogę do celu nakazami, zakazami i kontrolą zatrudnionych osób. W takim miejscu liczyły się przede wszystkim cele, wyniki i ustalone procedury firmy, a więc autorytet organizacji. Zdanie pracownika, jego cele i potrzeby nie były brane pod uwagę. Taki model zarządzania na szczęście się zmienia.

W tym momencie, aby zatrzymać wartościowego pracownika i podnieść jego zaangażowanie, należy umożliwić mu wpływanie na decyzje lub współtworzenie ich. Firma może skorzystać z potencjału swoich ludzi, którzy są wybitnymi specjalistami i chcą mieć szansę własnego rozwoju, jeśli skupi się na autorytecie pracownika. Pracownicy, którzy będą mogli w pełni realizować się w pracy, zostaną
w niej. Jeśli poczują autorytarne rządy, zapewne rozpoczną poszukiwania organizacji, która dostrzeże ich znaczenie.

Konkluzja: jakąkolwiek drogę wybierze pracownik działu IT, praca nad kompetencjami miękkimi go nie ominie. Organizacja, która skupia się na autorytecie pracownika ma potencjał, aby mu taką możliwość w postaci coachingu zapewnić.

Poniżej prezentacja ze spotkania.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii coach, Coaching, Kompetencje Menadżerskie i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „PRACA Z KODEM TO NIE TO SAMO CO PRACA Z LUDŹMI

  1. Mariusz pisze:

    Co do 2 ścieżek rozwoju: święta prawda. Sam kiedyś zrezygnowałem ze ścieżki managerskiej, na rzecz eksperckiej. Co do umiejętności miękkich: mało który informatyk dba o ich rozwój. 1. Mała jest świadomość ich znaczenia. Na informatyce tego nie uczą. 2. Rozwój umiejętności miękkich nie daje takiego „fanu” jak poznawanie nowych technologii IT

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s