SOBOTNIE PRANIE SŁÓW

Moja ukochana poetka Elizabeth Bishop napisała kiedyś:

Pranie na sznurze, gdy się budzę –

wszystko to cudze.

Pościel, firanki, stół, talerzyk –

nic do mnie nie należy.

A finezyjna i genialna językowo filozofka Jolanta Brach-Czainaw Szczelinach istnienia zauważyła, że stanów czystości i brudu nie powinniśmy kategorycznie przeciwstawiać,bo mieszają się i przenikają wzajemnie jak czerń i biel w szarość ścierek.

Słowa, którymi się posługujemy, obrastają znaczeniami niczym brudem.

Metafora nieczystości i prania jest dla mnie bardzo dosłowna: żeby iść dalej, należy przystanąć i wyprać wszystko, aż stanie się oczyszczone, nasze, zrozumiałe.

Często niestety nie widzimy, że lęki i obawy, którymi chętnie ulegamy w życiu, są jedynie echem obaw i lęków naszych rodziców, nauczycieli, otoczenia.

Pisanie może stać się przenośnią wyprania słów ze znaczeń i otwarcie się na nowe, zdrowsze treści. Pranie słów – prasowanie zgniotek niewygodnych znaczeń, krochmalenie, usztywnianie, albo nie wolność pogniecionego lnu. Wszystko zależy od uczestniczek.

To z pewnością jedne z moich ulubionych warsztatów, skupione na wewnętrznej refleksji, mniej dynamiczne, a przez bardziej uważne.

Tym razem zakończone wspólnym pisaniem poezji.

JEDEN CZŁOWIEK

kiedy już jestem duża

i nie muszę nic udowadniać

ani dorastać do oczekiwań innych ludzi

dorastam i spełniam oczekiwania

jednego człowieka

mój głos w szczelinach

moje zgłoski w nurcie wody

moje sylaby unoszone na prądach wiatrów

jeden człowiek dwuliterowy

ja

jak dobrze się tego nie wstydzić

 

Dziękuję Małgosi za możliwość udostępnienia jej wiersza na mojej stronie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Kreatywność, Poezja, Twórcze Pisanie, Warsztaty. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

