PRZYCHODZI KLIENT DO COACHA

Przychodzi klient do coacha, bo wie już, że chce coś zmienić w swoim życiu. Czasami przychodzi też, bo po prostu coaching zaczął być modny, albo ktoś mu opowiedział o pozytywnym skutku współpracy z coachem i on też by tak chciał.

W każdej z tych sytuacji ma pewne oczekiwania.

Najczęściej dotyczą one cudu, który powinien się wydarzyć w życiu w bardzo niedługim czasie po zakończeniu procesu. Cud zależy oczywiście od umiejętności coacha. To on, według klienta, ma dać/doradzić/podpowiedzieć/pokazać (niepotrzebne skreślić).

Często klient nie bardzo wie, co coach powinien, a czego absolutnie nie może zrobić, ale oczekiwania ma bardzo konkretne – profil Anioła Stróża nakłada się w tym obrazie na umiejętności Spin Doctora. Troszkę według logarytmu: Płacę za sesję, oczekuję wyników.

Na to bardzo ironiczne i lekko przerysowane stwierdzenie, składa się moje dwunastoletnie doświadczenia w zawodzie lektora osób dorosłych, pięcioletnie trenera i dwuletnie coacha.

Nie można przymykać oczu na fakt, że zdarzają się klienci, którzy przenoszą odpowiedzialność procesu uczenia się, nabywania umiejętności, czy zmiany, na drugą stronę relacji. W coachingu niejednokrotnie także przenoszą na coacha obowiązek wyznaczania celu: Ty mi powiedz, gdzie muszę się zmienić.

Przykład: Klient mówi na wstępie, że jest ciekawy opinii coacha na swój temat i zobaczy, co dalej się wydarzy, bo „wszystko na razie gra”, a on po prostu  chciałby spróbować. Klientka jest niezadowolona ze swojej obecnej pracy, ale nie wie, jak mówi, co innego mogłaby zrobić. Oczekuje od coacha rady w tej kwestii.

Coaching ma do zaoferowania unikalną i wysoce skuteczną metodę realizacji celów, ale tylko wtedy, gdy zostanie spełnione kilka warunków.

Zanim klient rozpocznie proces coachingowy powinien ustalić sedno swojego problemu – przeanalizować go i opisać używając konkretnych przykładów. Taka postawa wpłynie korzystnie na początek relacji z coachem i pomoże wybrać najbardziej efektywną dla klienta metodę pracy.

Przykład: Klientka zauważyła, że ma problem w pracy z realizacją zadań na czas. Zapisała sytuacje z ostatnich 2 miesięcy, kiedy według niej, za sprawa złej organizacji pracy nie zrealizowała zadania w czasie od niej wymaganym.

W trakcie spotkania klient powinien powiedzieć jakie są jego oczekiwane rezultaty. Co pragnie osiągnąć? Jaką przyszłość widziałby dla siebie?

Przykład: Klientka stwierdziła, że chciałaby w wyniku coachingu tak planować czas pracy, aby w 90% powierzanych jej zadań mieścić się w terminie narzuconym przez przełożonych.

Aby efektem coachingu była realizacja zamierzonego celu, dobrze byłoby, żeby klient od początku przyjął postawę aktywnego uczenia się. To znaczy, żeby wprowadzał w życie konkretne działania opracowane przez siebie w trakcie rozmowy z Cochem.
Kluczową umiejętnością klienta jest też aktywne słuchanie – zaowocuje ono lepszym wykorzystaniem informacji zwrotnej, która pojawia się w trakcie sesji.

Spełnienie tych kilku zasad z pewnością przyczyni się do lepszego wykorzystania procesu coachingu.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Cele, coach, Coaching, Planowanie, Przedsiębiorczość, Transformacja, Zmiana i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s